ارزشیابیِ به موقع و ارائهی راهکار، نیازمند این است که دادهها را به طور منظم ثبت کنیم. وقتی دادهها ثبت میشود، تصویری از مسیر یادگیری و ابعاد مختلف تربیتی، شکل میگیرد و بر مبنای آن میتوانیم دخالت موثری در این روند داشته باشیم و امکان سنجش و ارزیابی دقیقی برایمان ایجاد میکند.
برای ثبت دادههای کلاسی، ابزار معلم دفتر مدیریت کلاسی است که معمولا پس از یک ماه به دست معلم میرسد. در پنج سال گذشته که در مدارس مختلفی تدریس داشتهام، فقط دو نفر از همکارانم، استفادهی مفیدی از این دفتر داشتهاند. بیشتر آنها، به سبک خودشان دادهها را ثبت و ضبط میکنند.
من در ابتدای سال، یک شیت گوگل برای ثبت دادههای دانشآموزان باز کردم. در یک طرف نامها را نوشتهام و در عناوین هم نام فعالیت یا تاریخ آن روز را یادداشت میکنم و مشاهدات، فعالیتها، غیبتها، ارتباط با اولیا و پیگیریهایم را ثبت میکنم و در انتهای ماه، ارزیابی خودم را برای خانواده ارسال میکنم. این کارنامهی ماهانه، آگاهی لازم را از نقاط ضعف و قوت کودک، در اختیار خانواده نیز قرار میدهد.
شما اگر معلم هستید، چطور این کار را انجام میدهید؟ آیا دفتر مدیریت کلاسی برایتان مفید بوده است؟
دیدگاهتان را بنویسید